Friday, March 22, 2019

Tragedi Kampung Baharu





SIBU: Kebakaran yang mengakibatkan 73 penghuni daripada sembilan keluarga hilang tempat tinggal dalam kebakaran di Kampung Baharu tengah hari semalam mengimbas kembali trauma tragedi kebakaran besar di sini pada 19 Jun 2013.
Biarpun tidak dapat dibandingkan dengan kebakaran besar di Kampung Datu yang menyebabkan lebih 60 rumah tradisi musnah hampir enam tahun lalu, insiden itu mencetuskan gempar di kalangan penduduk berhampiran.
Pemangku Ketua Bomba Zon 4 Sibu PgKB II Wan Kamaruddin Wan Ahmad berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 12.07 tengah hari dan mengerahkan sembilan anggota dari Balai Bomba Sentral menaiki sebuah jentera dan ambulans EMRS.
“Setiba di lokasi kejadian di Kampung Baharu, didapati api sedang marak membakar beberapa rumah dan operasi pemadaman terus dimulakan,” katanya kepada pemberita di lokasi kejadian, petang semalam.
Wan Kamaruddin berkata, usaha memadam api turut dibantu pasukan sokongan dari BBP Sungai Merah dengan keseluruhan seramai 25 anggota dari kedua-dua balai bomba dikerahkan ke lokasi.
Secara keseluruhan katanya, tujuh rumah terjejas termasuk empat terbakar 100 peratus, manakala tiga lagi terbakar 70 hingga 80 peratus.
Menurut beliau, pihaknya berjaya mengawal kebakaran pada jam 12.47 petang.
“Disebabkan cuaca panas dan angin kuat, pihak bomba berjaya mengawal kebakaran dalam 40 minit.
“Api dipercayai bermula dari salah sebuah rumah sebelum ia merebak cepat ke rumah berhampiran.
“Dalam catatan, seramai 73 penghuni telah direkodkan dalam senarai mangsa yang terjejas,” katanya.
Tiada sebarang kecederaan atau kehilangan jiwa dilaporkan dalam kebakaran itu.
Punca kebakaran masih dalam siasatan pihak bomba dan anggaran kerugian belum dikenal pasti.
Sementara itu, Pusat Pemindahan Sementara Dewan LAKIS telah dijadikan sebagai Pusat Pemindahan Sementara untuk mangsa yang terjejas.
Agensi lain terlibat termasuk pasukan polis, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Sibu, Hospital Sibu, Jabatan Kebajikan Masyarakat Sibu dan Rejang Medical Centre.

Sumber: https://www.utusanborneo.com.my/2019/03/23/tragedi-kampung-baharu

No comments:

Post a Comment