Saturday, March 23, 2019

Tip-tip untuk mengatasi cuaca panas

Tip-tip untuk mengatasi cuaca panas

Kerana terdapat risiko kesihatan apabila ia terlalu panas untuk terlalu lama
Cuaca panas melampau dan kering akibat fenomena El Nino telah menyebabkan suhu dibeberapa kawasan di Malaysia mencecah 36°C beberapa hari. Suhu maksimum pada hari biasa (normal day) adalah hanya di antara 28.6°C dan 35°C. METMalaysia juga ramalkan cuaca panas terik pada 20 Mac berikutan fenomena ekuinoks.
Keadaan cuaca panas ekstrim ini juga boleh mencetuskan fenomena gelombang haba, iaitu situasi yang boleh membawa risiko kesihatan seperti strok haba (heat stroke). Antara yang paling berisiko ialah bayi dan anak-anak, wanita hamil dan ibu menyusui, orang-orang berusia 65 tahun dan lebih tua dan golongan sakit tenat. Khususnya, cuaca yang sangat panas boleh membuat jantung dan masalah pernafasan teruk.
Berikut adalah beberapa tips untuk kekal sejuk dan berehat pada musim panas :
1Minum air secukupnya.
Minum air secukupnya – iaitu air yang telah dimasak, air mineral, atau jus untuk membantu menyegarkan tubuh. Minum air sebelum anda berasa dahaga untuk mengurangkan risiko dehidrasi. Dahaga bukan penunjuk yang baik dehidrasi. Elakan dari minuman berkafein atau beralkohol kerana justru dapat mengakibatkan dehidrasi.
2Makan sayur dan buah-buahan.
Makan banyak sayur dan buah yang mempunyai kandungan air yang tinggi seperti timun dan tembikai. Juga salad buah-buahan segar adalah sangat disyorkan. Ini akan membantu mengekalkan suhu badan anda. Ingat untuk mengelakkan makanan pedas, berminyak, dan protein tinggi yang boleh meningkatkan haba metabolik dan memanaskan badan.
3Berpakaian sesuai.
Pakai pakaian yang ringan dan longgar, ia akan memberikan keselesaan masa cuaca panas terik. Elakkan pakaian tebal atau ketat. Elakan juga warna-warna gelap kerana ia menyerap panas. Jika aktiviti luar tidak boleh dielakkan, pakai topi atau payung dan sunglass anti-silau yang boleh melindungi diri daripada terlalu terdedah dengan cuaca panas.
4Lindungi kulit dengan SPF.
Gunakan pelindung matahari iaitu SPF 15 atau lebih tinggi dan mengikut arahan pengeluar. Ingat, SPF akan melindungi sinar matahari ultraviolet (UV ) tetapi tidak dari panas. Pelindung matahari dan serangga penghalau boleh digunakan bersama-sama dengan selamat. Gunakan SPF dahulu, dan selepas tu penghalau serangga (insect repellant).
5Sejukan badan.
Ambil-lah kesempatan daripada kuasa penyejukan air. Isikan baldi atau besen dan rendam kaki anda untuk beberapa minit. Tuala basah dan bandana boleh juga memberi kesan penyejukan apabila dipakai di bahu atau kepala. Selain tu, anda boleh mengunaka botol semburan dipenuhi dengan air (seperti spritzer) untuk menyegarkan diri sepanjang hari.
6Pengudaran yang cukup.
Duduk dalam rumah atau bangunan yang mempunyai pengudaraan yang cukup atau kelengkapan pendingin hawa. Jikalau tiada AC, gunakan kipas angin. Walau kipas angin tidak menurunkan suhu, kipas angin dapat membantu mensirkulasi udara yang dapat menurunkan suhu badan.
7Janggan menunggu dalam kereta.
Jangan duduk dalam kereta yang tak bergerak, walaupun dengan jendela yang diturunkan. Penting, jangan tinggalkan anak-anak atau haiwan kesayangan di dalam kereta, bahkan hanya untuk beberapa saat. Suhu di dalam kereta dapat meningkat berkali ganda dibandingkan dengan suhu udara luar hanya dalam waktu beberapa minit.

No comments:

Post a Comment